Päivän luennolla aiheena oli
innovaatioiden johtaminen. Suomesta on tullut kautta aikojen hyviä
innovaatioita, joita kävimme luennonaluksi läpi. Tänä päivänäkin innovaatioita
tulee paljon, onhan meillä paljon korkeakoulutettuja eikä pidä unohtaa, että
innovaatioita nousee myös vähemmän koulutettujen piiristä. Innovaation
johtamisen haasteet liittyvät kuitenkin siihen, että innovaatio otetaan tosissaan,
sitä jalostetaan eteenpäin ja myös markkinoidaan. Nyky-yhteiskunnassa kaiken
ollessa niin hektistä myös muutosten ja innovaatioiden rooli kasvaa, ja vaikka
saavuttaisi innovaation joka luo sillä hetkellä kilpailuetua ei voi unohtaa
jatkuvaa kehittymistä. Tästä hyvä esimerkki on Nokia, joka saavutti
matkapuhelimilla ja erityisesti tekstiviestillä valta-aseman mutta ei
osannutkaan enempää innovoida.
Itseni työskennellessä jo aiemmin
mainitsemassani edellisessä työpaikassa siellä on panostettu innovaatioihin ja
kannustetaan työntekijöitä tekemään jatkuvasti aloitteita, koska kilpailu
alalla on kovaa ja tuotteiden pitää kehittyä jatkuvasti. Aloitteiden
tekemisestä on tehty helppoa ja nopeaa sekä niihin motivoidaan rahallisin
bonuksin. Seillä on mielestä otettu hyvin huomioon se, että aina aloitteet
eivät tule vain suunnittelu puolelta vaan ihmiset jotka tekevät joka päivä
työtä pystyvät helposti keksimään erityisesti tuotantoa tehostavia ratkaisuja. Toki
tuotekehityksessä myös ammattilaisia tarvitaan ja monesti myös sokaistuu omalle
työlleen, jolloin tarvitsee uutta näkökulmaa. Tähän on myös panostettu, siten,
että kierrätetään erityöpisteillä työntekijöitä, jotta ihmisille kehittyisi
monipuolisempi ammattitaito ja jotta he myös näkisivät erilaisia työtapoja,
joita he voisivat kehittää omilla työpisteillään.
Muutokseen ja innovaatioihin
liittyy myös olennaisesti epäonnistumiset, joiden ei pidä antaa lannistaa vaan
niiden pitää antaa motivoida meitä ja kannustaa että seuraavalla kerralla
tiedämme mitä ei pidä tehdä. Totuus on kuitenkin se, että eniten opimme
virheistämme. Artikkeli Supercellistä ja sen taustalla olevista
epäonnistumisista kertoo paljon yhtiön palosta kehittyä ja pitää homma
intensiivisenä. Epäonnistumisista puhutaan avoimesti ja niistä opitaan, ja kun
tulee onnistumisia ei tyydytä siihen vaan halutaan yhä korkeammalle. Se
vaikuttaako yhtiön taustalla sen pieni koko jolloin jokainen työntekijä tuntee
aidosti olevansa tarpeellinen vai mikä saa työkulttuuriin tuommoisen terveen
nälän kehittyä.
Muutosjohtamisen vaikeuden luo omasta mielestäni ihmisten halu pysyä mukavuusalueella ja hakeutua niille
turvallisille paikoille, koska tämä kuluttaa vähemmän energiaa. Myös minusta
oli hyvä havainto luennolta, että johtajan tuomassa muutoksessa, johtaja on
muutosprosessissa paljon pidemmällä kuin työntekijät jotka kuulevat ehkä
muutoksesta ensimmäisen kerran. Itseäni tämä puhutti paljon sekä oman
suhtautumisen kautta muutoksiin sekä se, kuinka tämä auttaa ymmärtämään, jos on
joskus itse johtotehtävissä. Tapauksessa johtajan tulisi kiinnittää paljon
huomiota siihen, kuinka muutos esitetään työntekijöille ja annetaan heille myös
aikaa prosessoida muutosta sekä kuinka saada muutos vakiinnutettu työhön.
-Essi
Mielestäni hyvin innovaation ilmiön mukaista tekstiä. Nokia -case (josta monella ammattilaisella on oma näkemyksensä) voidaan ajatella kaatuneen innovointiin. Mikäli parempia innovaatioita olisi syntynyt, Nokia saattaisi olla maailman johtava tuotemerkki edelleen. Innovointia ajatellen lienee voimassa autourheilusta tuttu lainalaisuus: toisen takaa tultaessa on helpompaa saavuttaa maksimaalinen nopeus suoralla. Vaikeampi on pitää koko ajan johtoasemaa alati vanhentuvilla tuotteilla.
Innovointi edellyttää mielestäni luovaa kokonaisosaamista. On osattava antaa tilaa herkkyydelle ja määrätietoisuudelle. Ajalle pohtia rauhassa ja tehdä eteenpäin vieviä päätöksiä.
-Juho
Innovointi edellyttää mielestäni luovaa kokonaisosaamista. On osattava antaa tilaa herkkyydelle ja määrätietoisuudelle. Ajalle pohtia rauhassa ja tehdä eteenpäin vieviä päätöksiä.
-Juho
Olen samaa mieltä Essin kanssa siitä, että ihmisten halu
pysyä mukavuusalueellaan tuo haasteita muutosjohtamiseen. Itse näen vieläkin
suurempana haasteena muutosten määrän yleisen lisääntymisen samalla kuin
organisaatiorakenteet ja johtaminen ovat jääneet perinteisiin asemiin. Olen
huomannut eri työpaikoissa, että henkilöstö on usein aivan kyllästynyt
jatkuvaan muutokseen ja helposti näkyy sellainen mieliala, ettei edes haluta
opetella uusia toimintatapoja, kun ne kuitenkin kohta taas muuttuvat. Parhaiten
muutokset ovat onnistuneet tilanteissa, joissa henkilöstö allekirjoittaa
muutostarpeen, pääsee mukaan kehittämään uusia ratkaisuja ja joissa muutokselle
on selkeät suunnitelmat, tavoitteet ja ennalta määritelty aikajänne.
Muutosvastarinta on sellainen ilmiö, jonka käsittelyyn toivoisin käytännöllisiä
toimintamalleja. Kotterin prosessista johdetut virheet ovat hyvin asian
ytimessä, erityisen usein olen törmännyt virheisiin 1 (välttämättömyyden
tunne), 4 (riittämätön viestintä) sekä 7 (nopeita näyttöjä ei systemaattisesti
suunnitella ja toteuteta).
Kristiina
Mielestäni muutoksen johtaminen on yksi johtamisen haastavimmilta kuulostavista osa-alueista, sillä muutosta yleensä vastustetaan. Niinkuin Essi ja Kristiina jo totesivatkin, haluavat ihmiset usein pysyä mukavuusalueellaan. Usein on myös niin, että muutosta haluttaisiin ja aletaan myös tekemään, mutta muutos on johtajavetoista (tai esim. pakollisista leikkauksista johtuvaa), eikä työntekijöitä ja heidän toiveitaan ja ehdotuksiaan oteta huomioon. Yleensä tällaista muutosta myös vastustetaan enemmän työyhteisöissä, kuin sellaista, johon työntekijät osallistuvat enemmän. Mielestäni olisikin tärkeää osallistaa työntekijöitä muutoksen tekemiseen, jolloin se myös hyväksyttäisiin paremmin ja nopeammin.
-Kiia
Mielestäni muutoksen johtaminen on yksi johtamisen haastavimmilta kuulostavista osa-alueista, sillä muutosta yleensä vastustetaan. Niinkuin Essi ja Kristiina jo totesivatkin, haluavat ihmiset usein pysyä mukavuusalueellaan. Usein on myös niin, että muutosta haluttaisiin ja aletaan myös tekemään, mutta muutos on johtajavetoista (tai esim. pakollisista leikkauksista johtuvaa), eikä työntekijöitä ja heidän toiveitaan ja ehdotuksiaan oteta huomioon. Yleensä tällaista muutosta myös vastustetaan enemmän työyhteisöissä, kuin sellaista, johon työntekijät osallistuvat enemmän. Mielestäni olisikin tärkeää osallistaa työntekijöitä muutoksen tekemiseen, jolloin se myös hyväksyttäisiin paremmin ja nopeammin.
-Kiia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti