Tämä oli ensimmäinen johtamisen luentoni (en päässyt
aloitusluennolle). Moodle-sivuston perusteella kurssi näytti hyvin
organisoidulta ja kurssin sisältöä oli selvästi hiottu vuosien myötä. Ryhmätyö
vähän epäilytti, sillä aiemmissa opinnoissa on useita haastavia kokemuksia
ryhmätöistä. Miten osuvaa, että kurssin alussa paneudutaan juuri
ryhmädynamiikkaan ja pohtimaan sitä, miten ryhmät, tiimit ja joukkueet
poikkeavat toisistaan.
Luennon aikana esille tuli kolme itselle ennestään
tuntematonta käsitettä: sosiaalinen fasilitaatio sekä unitaristinen ja
pluralistinen näkökulma. Sosiaalisen fasilitaatio kuvaa ihmisen toiminnan
paranemista muiden ihmisten läsnäollessa. Yleensä toiminta paranee yksinkertaisissa
tehtävissä, mutta monimutkaisissa tehtävissä yleisöstä voi olla haittaa. Myös
henkilön luonteenpiirteet vaikuttavat: introvertti kokee yleisön helpommin
häiriöksi, ekstrovertti tueksi. Sosiaalisen fasilitaation käytettävyyttä
nykyaikaisissa, digitaalisissa ja virtuaalisissa työympäristössä on käsitelty
monipuolisesti Elizabeth Marshin blogipostauksessa: 5 implications for social
facilitation theory for employee performance in the digital workspace. Tekstin
mukaan sosiaalinen fasilitaatio voidaan sisällyttää monella tasolla uusiin työympäristöihin,
mutta työympäristön ja toimintatapojen suunnitteluun täytyy kenties käyttää
enemmän aikaa. Itse olen lähempänä introverttia ja tunnen helpommin
suoritustani seuraavat ihmiset häiriöksi kuin kannustimeksi. Mikäli muut
ihmiset ovat samassa tilassa tekemässä omia töitänsä, ne kannustavat itseänikin
aktiiviseen työotteeseen. Mutta mikäli muut ihmiset nimenomaan havainnoivat
työsuoritustani, muutun yksinkertaisissakin tehtävissä kömpelöksi.
Unitarismi ja pluralismi olivatkin itseään selittäviä
termejä: tilanteita, joissa on joko yksi (uni), hallitseva näkökulma tai
sallitaan useat (plural) erilaiset näkökulmat. Konfliktien hallinnassa nämä näkökulmat
käyttäytyvät eri tavoin. Unitarismissa lähtökohtana on yksi, kaikkien hyväksymä
näkökulma/keino/tavoite, jota kohti kaikki pyrkivät. Pluralismi puolestaan
lähtee oletuksesta, että konfliktit ovat osa ryhmän normaalia toimintaa, sillä
erilaiset tavoitteet ja toimintatavat aiheuttavat luontaisesti
ristiriitatilanteita. Esimerkkinä unitarismisesta toimintatavasta on kuvattu
pienet perheyritykset, joissa yrityksen johto ja työntekijät ovat samaa, yhteen
hiileen puhaltavaa joukkuetta.
Omaa työhistoriaani peilaten luennolla kiinnostavaksi
teemaksi nousi Belbinin tiimiroolit ja niiden tunnistaminen työpaikoilla (kuva luentodiasta alla). Oman
kokemukseni myötä ei-ammattijohtajat rekrytoivat herkästi ihmisiä, jonka
toimintatavat ja työroolit ovat samanlaisia kuin itsellä. Tämän seurauksena
koko tiimi voi koostua esimerkiksi ideoijista tai viimeistelijöistä, jolloin
tiimin toiminta jää puutteelliseksi. Esimiehenä toimivien ja erityisesti
rekrytointia tekevien henkilöiden olisikin hyvä tiedostaa omat luontaiset
roolinsa ja se, onko omaan työyhteisöön kasautunut samanlaisen rooleja ottavia työntekijöitä.
Isoissa yrityksissä HR-osaston ammattitaito auttaa varmasti suuntaamaan
rekrytointiprosesseja myös näiden tekijöiden osalta oikeaan suuntaan, mutta
pienyrityksissä uskoisin tämän nousevan haasteeksi.
Koen
konfliktit työelämän haastavimpiin tilanteisiin ja (valitettavasti) huomaan
helposti ottavani ristiriitatilanteissa välttelijän roolin. Luennolla käsiteltyyn
TKI-mallia (Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument) voisin käyttää hyvin oman
kehittymisen työkaluna ja oppia sen avulla ottamaan tarkoituksenmukaisempaa
roolia ristiriitatilanteissa. Mallista ja konfliktien ratkaisusta löytyi hyvä Youtube-video:
Koko kurssin tavoitteita ajatellen, kurssisisällöstä minua
kiinnostavat erityisesti henkilöstövoimavarojen johtaminen sekä viestinnän
johtaminen. Haluaisin myös oppia enemmän johtamisesta liiketoiminnan
näkökulmasta, mikä saattaa yliopistomaailmassa työskennellessä muuten jäädä
hieman taka-alalle. Nykymaailman työkulttuurissa haluaisin myös työkaluja
muutosjohtamiseen, sillä olen huomannut muutoksen olevan useissa työyhteisöissä
erityisen haastava prosessi. Kurssin tavoitteena on myös saada haltuun alan
perussanasto ja keskeisimmät teoriat, jotta pystyn paremmin seuraamaan alan
julkaisuja. Ne hallitsemalla uskon myös ymmärtävän paremmin seuraavien kurssien
asiasisältöjä ja kokonaisuuksia.
P.S. Pelkoni ryhmätyöstä osoittautui täysin turhaksi.
Ryhmämme vaikuttaa aivan loistavalta: innokkaalta ja vastuuntuntoiselta.
Jokainen ryhmän jäsen sai äänensä hyvin kuuluviin ja tehtävänjako sujui
kitkattomasti.
Kristiina
Tosi hyvää ja monipuolista pohdintaa aiheesta :) hienosti oot myös peilannut itseäsi ja ajatuksiasi aiheisiin, tekstistä tulee heti paljon mielenkiintoisempi! Pitää itekin opetella tuota :)
ja samaa mieltä ryhmästä ;D
- Kiia
Erittäin hyvää pohdintaa ja oheismateriaali elävöittää mainiosti tekstiä. Olen myös ryhmään tyytyväinen ainakaan ei jää oppimispäiväkirja pituudesta kiinni :D.
- Essi
Tosi hyvää ja monipuolista pohdintaa aiheesta :) hienosti oot myös peilannut itseäsi ja ajatuksiasi aiheisiin, tekstistä tulee heti paljon mielenkiintoisempi! Pitää itekin opetella tuota :)
ja samaa mieltä ryhmästä ;D
- Kiia
Erittäin hyvää pohdintaa ja oheismateriaali elävöittää mainiosti tekstiä. Olen myös ryhmään tyytyväinen ainakaan ei jää oppimispäiväkirja pituudesta kiinni :D.
- Essi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti