sunnuntai 4. joulukuuta 2016

25.10.2016 Johdanto


Ensimmäisellä luennolla heräteltiin ajatuksia johtamiseen ja siihen mitä se on. Itselleni johtamisen teoria on uutta, koska oma pääaineeni on maantieteen puolella. Johtaminen on kuitenkin tuttua käytännössä jo siksi, että olen ollut erilaisissa työyhteisöissä. Koen myös haluavani oppia johtamista, koska se on jollakin tavalla hyvin arkipäivää, enkä vielä osaa sanoa minne haluan työllistyä. Joten koen, että johtaminen antaa uudenlaisia mahdollisuuksia tulevaisuudelle. Myös johtamisen opinnot auttavat varmasti hahmottamaan erilaisia yksilöitä, joiden kanssa työskentelee jo yliopistossa, kun pitää työskennellä erilaisissa ryhmissä. Itse koen juuri tallaisissa tilanteissa johtamisen jopa pelottavana asiana, ja toivon että saan ns. rohkeutta kurssilta. Jotta tulevaisuudessa vastuun ja toisten ihmisten organisoiminen tilanteissa joissa sitä vaaditaan olisi luonnollista ja pystyisi ottamaan erilaiset persoonallisuudet huomioon.  

Johtamisen eri tasoja käsitellessä konkreettinen linkittyminen tapahtui minun viimeisimpään työpaikkaani isossa kansainvälisessä organisaatiossa, jossa aivan ylin johto oli ulkomailla eikä näyttäytynyt juurikaan paikallisella toimipaikalla muuta kun siinä, että ollaan vastuussa jollekin. Keskijohto taas yrityksessä, jakautui myös useammalle mutta nämä tulivat kuitenkin työsuhteen aikana tutuiksi, ja heidän osa-alueensa, kuitenkin heitä piti aina enemmän johtajina kuin suoritustason johtoa. Suoritustason johto oli ”tavalliselle” työntekijälle jopa ns. työkavereita enemmän kuin johtaja ja se oli juuri tuotantotoiminnan välitöntä johtamista.


Persoonallisuusteorioissa tunnistaa erilaisia malleja, vaikka en olekaan niitä aiemmin tiennyt kulkevan kyseisillä nimillä. Humanistinen näkökulma yhdessä piirreteorian kanssa ovat minusta oikeudenmukaisempia, koska itsekin usein suurissa ryhmissä vieraiden ihmisten keskellä saatan olla hiljainen ja vetäytyä tarkkailemaan muita olisi sosio-kognitiivinen näkökulma väärin, että olisin hiljainen ja vetäytyvä, jonka käsityksen muut saisivat alkuun. Myöskään kukaan muu ei voi tietää mitä toinen ihminen ajattelee ja millainen se todellisuudessa on ja vielä eri ihmisten erilaiset tulkinnat, jolloin virhe tulkintoja syntyisi helposti eikä kukaan kuitenkaan tietäisi millainen toinen on. Psykoanalyyttisessä teoriassa taas on vahva näkemys siitä, että osa meistä jakautuu tiedostamattomaan osaan, joka myös ohjaa toimintaa eli olemme sitä mitä emme tiedä. Uskon, että ei ole vain yhtä oikeaa mallia, vaan persoonallisuus on osa näitä kaikkia toisaalta sekoitus mutta toisaalta myös sellainen jota ei välttämättä kukaan tiedä.  Ja se myös muovautuu erilaisissa tilanteissa. Hyvän johtajan tulee myös tunnistaa tämä, jotta johtamisella pyrittävään lopputulokseen päästään.

-Essi

Muun ryhmän kommentointi

Ensimmäisen luennon sisältö sai minut pohtimaan ennakko-odotuksia, stereotypioita ja muiden ihmisten tulkitsemista. Minulla ei ole kokemuspohjaa psykologiassa, joten teoriat olivat minulle uusia Maslowin teoriaa lukuunottamatta. Löysinkin netistä piirreteorian testin, minkä tulokset antoivat osittain odotettuja ja osittain yllättäviä tuloksia itsestäni. Tästä tulososiosta en ollut kovinkaan innoissani: Henkilö, jolla on vähemmän pisteitä sovinnallisuus-ulottuvuudella, on verrattuna enemmän pisteitä saaneeseen viileämpi, vähemmän ystävällinen ja epäluuloisempi muita ihmisiä kohtaan. Hänellä on taipumus ilmaista ärtymyksensä suoraan, ajoittain tunteilemattomasti.:D

Kokonaisuutena ensimmäisestä luennosta jäi mieleen se, miten vaikeaa ja laaja-alaista johtaminen on.  Itse olen aiemmissa töissäni toiminut lähiesimiehenä, mutta tällainen suoritustason johtaminen poikkeaa paljon keskijohdon tai ylimmän johdon työskentelystä. Toivonkin kurssin aikana saavani työkaluja ja teoriapohjaa erilaisiin johtamistilanteisiin ja työympäristöihin. Tarkempia tavoitteitani kurssin suhteen löytyy tiimien johtamisen kirjoituksesta.

Kristiina

Minulle johtamisen perusteet on ensimmäinen varsinainen kauppatieteiden kurssi, joten odotan sitä innolla. Opiskelen pääaineenani siviilioikeutta, joten vaihdos kirjatenttien maailmasta hieman sosiaalisempaan opiskelutapaan on tervetullut.

Kurssin sisältö tuntuu jotenkin hajanaiselta ja siltä, että aiheita ja tietolähteitä on hirmuinen määrä. Kurssin toteutustapa poikkeaa aiemmin suorittamistani kursseista ja otankin tämän mielenkiintoisena haasteena vastaan. Tavoitteenani on herätellä aivojani pohtimaan käsiteltäviä asioita monista näkökulmista ja peilaamaan itseäni ja kokemuksiani opeteltaviin teemoihin.

-Kiia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti