Ensimmäisellä luennolla heräteltiin ajatuksia johtamiseen ja
siihen mitä se on. Itselleni johtamisen teoria on uutta, koska oma pääaineeni
on maantieteen puolella. Johtaminen on kuitenkin tuttua käytännössä jo siksi,
että olen ollut erilaisissa työyhteisöissä. Koen myös haluavani oppia
johtamista, koska se on jollakin tavalla hyvin arkipäivää, enkä vielä osaa
sanoa minne haluan työllistyä. Joten koen, että johtaminen antaa uudenlaisia
mahdollisuuksia tulevaisuudelle. Myös johtamisen opinnot auttavat varmasti
hahmottamaan erilaisia yksilöitä, joiden kanssa työskentelee jo yliopistossa,
kun pitää työskennellä erilaisissa ryhmissä. Itse koen juuri tallaisissa
tilanteissa johtamisen jopa pelottavana asiana, ja toivon että saan ns.
rohkeutta kurssilta. Jotta tulevaisuudessa vastuun ja toisten ihmisten
organisoiminen tilanteissa joissa sitä vaaditaan olisi luonnollista ja pystyisi
ottamaan erilaiset persoonallisuudet huomioon.
Johtamisen eri tasoja käsitellessä konkreettinen
linkittyminen tapahtui minun viimeisimpään työpaikkaani isossa kansainvälisessä
organisaatiossa, jossa aivan ylin johto oli ulkomailla eikä näyttäytynyt
juurikaan paikallisella toimipaikalla muuta kun siinä, että ollaan vastuussa
jollekin. Keskijohto taas yrityksessä, jakautui myös useammalle mutta nämä
tulivat kuitenkin työsuhteen aikana tutuiksi, ja heidän osa-alueensa, kuitenkin
heitä piti aina enemmän johtajina kuin suoritustason johtoa. Suoritustason
johto oli ”tavalliselle” työntekijälle jopa ns. työkavereita enemmän kuin
johtaja ja se oli juuri tuotantotoiminnan välitöntä johtamista.
Persoonallisuusteorioissa tunnistaa erilaisia malleja,
vaikka en olekaan niitä aiemmin tiennyt kulkevan kyseisillä nimillä.
Humanistinen näkökulma yhdessä piirreteorian kanssa ovat minusta oikeudenmukaisempia,
koska itsekin usein suurissa ryhmissä vieraiden ihmisten keskellä saatan olla
hiljainen ja vetäytyä tarkkailemaan muita olisi sosio-kognitiivinen näkökulma väärin,
että olisin hiljainen ja vetäytyvä, jonka käsityksen muut saisivat alkuun.
Myöskään kukaan muu ei voi tietää mitä toinen ihminen ajattelee ja millainen se
todellisuudessa on ja vielä eri ihmisten erilaiset tulkinnat, jolloin virhe
tulkintoja syntyisi helposti eikä kukaan kuitenkaan tietäisi millainen toinen
on. Psykoanalyyttisessä teoriassa taas on vahva näkemys siitä, että osa meistä
jakautuu tiedostamattomaan osaan, joka myös ohjaa toimintaa eli olemme sitä
mitä emme tiedä. Uskon, että ei ole vain yhtä oikeaa mallia, vaan
persoonallisuus on osa näitä kaikkia toisaalta sekoitus mutta toisaalta myös
sellainen jota ei välttämättä kukaan tiedä. Ja se myös muovautuu erilaisissa tilanteissa.
Hyvän johtajan tulee myös tunnistaa tämä, jotta johtamisella pyrittävään
lopputulokseen päästään.
-Essi
Muun ryhmän kommentointi
Ensimmäisen luennon sisältö sai minut pohtimaan ennakko-odotuksia, stereotypioita ja muiden ihmisten tulkitsemista. Minulla ei ole kokemuspohjaa psykologiassa, joten teoriat olivat minulle uusia Maslowin teoriaa lukuunottamatta. Löysinkin netistä piirreteorian testin, minkä tulokset antoivat osittain odotettuja ja osittain yllättäviä tuloksia itsestäni. Tästä tulososiosta en ollut kovinkaan innoissani: Henkilö, jolla on vähemmän pisteitä sovinnallisuus-ulottuvuudella, on verrattuna enemmän pisteitä saaneeseen viileämpi, vähemmän ystävällinen ja epäluuloisempi muita ihmisiä kohtaan. Hänellä on taipumus ilmaista ärtymyksensä suoraan, ajoittain tunteilemattomasti.:D
Kokonaisuutena ensimmäisestä luennosta jäi mieleen se, miten vaikeaa ja laaja-alaista johtaminen on. Itse olen aiemmissa töissäni toiminut lähiesimiehenä, mutta tällainen suoritustason johtaminen poikkeaa paljon keskijohdon tai ylimmän johdon työskentelystä. Toivonkin kurssin aikana saavani työkaluja ja teoriapohjaa erilaisiin johtamistilanteisiin ja työympäristöihin. Tarkempia tavoitteitani kurssin suhteen löytyy tiimien johtamisen kirjoituksesta.
Kristiina
Minulle johtamisen perusteet on ensimmäinen varsinainen kauppatieteiden kurssi, joten odotan sitä innolla. Opiskelen pääaineenani siviilioikeutta, joten vaihdos kirjatenttien maailmasta hieman sosiaalisempaan opiskelutapaan on tervetullut.
Kurssin sisältö tuntuu jotenkin hajanaiselta ja siltä, että aiheita ja tietolähteitä on hirmuinen määrä. Kurssin toteutustapa poikkeaa aiemmin suorittamistani kursseista ja otankin tämän mielenkiintoisena haasteena vastaan. Tavoitteenani on herätellä aivojani pohtimaan käsiteltäviä asioita monista näkökulmista ja peilaamaan itseäni ja kokemuksiani opeteltaviin teemoihin.
-Kiia
Muun ryhmän kommentointi
Ensimmäisen luennon sisältö sai minut pohtimaan ennakko-odotuksia, stereotypioita ja muiden ihmisten tulkitsemista. Minulla ei ole kokemuspohjaa psykologiassa, joten teoriat olivat minulle uusia Maslowin teoriaa lukuunottamatta. Löysinkin netistä piirreteorian testin, minkä tulokset antoivat osittain odotettuja ja osittain yllättäviä tuloksia itsestäni. Tästä tulososiosta en ollut kovinkaan innoissani: Henkilö, jolla on vähemmän pisteitä sovinnallisuus-ulottuvuudella, on verrattuna enemmän pisteitä saaneeseen viileämpi, vähemmän ystävällinen ja epäluuloisempi muita ihmisiä kohtaan. Hänellä on taipumus ilmaista ärtymyksensä suoraan, ajoittain tunteilemattomasti.:D
Kokonaisuutena ensimmäisestä luennosta jäi mieleen se, miten vaikeaa ja laaja-alaista johtaminen on. Itse olen aiemmissa töissäni toiminut lähiesimiehenä, mutta tällainen suoritustason johtaminen poikkeaa paljon keskijohdon tai ylimmän johdon työskentelystä. Toivonkin kurssin aikana saavani työkaluja ja teoriapohjaa erilaisiin johtamistilanteisiin ja työympäristöihin. Tarkempia tavoitteitani kurssin suhteen löytyy tiimien johtamisen kirjoituksesta.
Kristiina
Minulle johtamisen perusteet on ensimmäinen varsinainen kauppatieteiden kurssi, joten odotan sitä innolla. Opiskelen pääaineenani siviilioikeutta, joten vaihdos kirjatenttien maailmasta hieman sosiaalisempaan opiskelutapaan on tervetullut.
Kurssin sisältö tuntuu jotenkin hajanaiselta ja siltä, että aiheita ja tietolähteitä on hirmuinen määrä. Kurssin toteutustapa poikkeaa aiemmin suorittamistani kursseista ja otankin tämän mielenkiintoisena haasteena vastaan. Tavoitteenani on herätellä aivojani pohtimaan käsiteltäviä asioita monista näkökulmista ja peilaamaan itseäni ja kokemuksiani opeteltaviin teemoihin.
-Kiia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti